torsdag 5 maj 2011

...är utvecklingssamtal.

Det är ju de tiderna nu och himla intressant att få ta del av.
Föräldrar och elever har såklart blivit tillfrågade om vi kan sitta med och vi hade den första idag.
Sånt här är ju jätteviktigt att vi får lära oss på Konstfack! Det kan inte vara det lättaste alltid att hantera föräldrar, elever och andra lärares skriftliga omdömen på en halvtimme! Om det blir en konflikt mellan dig och föräldrarna, hur löser man det? Jag vill veta mer om hur man hanterar mentorskap, arbetslaget, allt administrativt och konflikthantering.

2 kommentarer:

  1. Vi tar upp detta kommande vfuseminarium tycker jag och sen på BI när ni är tillbaka och senast i MoL B i höst.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig, att hantera elever tillsammans med föräldrar kan vara svårt. Jag tror man får vara lite gås när man väl är där ute som lärare. Lärarrollen innebär så mycket. Just nu har jag på min skola en massa niors lärare som sms:ar, skriver mail, jagar elever för att de ska få betyg, kan det vara lärarens roll att lägga så mycket energi på att eleverna ska få ut ett betyg. Jag tycker att det borde finnas en gräns. Men alla lärarna hetsar varandra oxå...plötligt bli det en vana att så ska det gå till. Jag ifrågasatte flera lärare och undrade varför. VARFÖR, det är väl eleverna som ska bry sig, det är ju deras liv.

    SvaraRadera