onsdag 25 maj 2011

...är sista inlägget.

När jag såhär i efterhand läser igenom min blogg och även det jag skrivit från min första VFU i höstas, slås jag av att den senaste har varit lite problematisk på olika sätt. Min upplevelse av den första började med nervositet som snabbt övergick i glädje och entusiasm för mitt blivande yrke.
Under den här perioden har jag upplevt lite tråkiga sidor i skolan som jag funderat över. Inte att jag tvivlar på att bli lärare, absolut inte, men mer besviken på att det andra inte skulle funka bättre.
Man får ta det dåliga med det bra.

Vad är det då som jag blivit besviken på?

Först och främst har jag sett hur utsatt man kan bli i skolan om något skulle hända och ledningen och arbetskamraterna inte tar en på allvar. Personen jag sett detta hända är väldigt stark och har jobbat länge och verkar klara det själv ändå, men det skulle lika gärna hända mig när jag är precis nyutexaminerad och inte har lika mycket självförtroende. Jag kan absolut tänka mig att man tappar sugen helt.
Det är jag rädd för.

Sen har jag väl sett hur Bildämnet ses på av andra. Andra lärare och föräldrar som inte tycker det är något viktigt ämne alls. Bildämnet får alltid stryka på foten om det är något. Då kan man också tappa sugen.

Allt administrativt, inte för att det är förbannat tråkigt, utan för att det inte finns någon tid att göra det bra! Sugen tappas!

Men det finns ju det fina, och det är eleverna. Även om allt kanske känns tungt en dag och inget går som man vill så finns det alltid eleverna som säger nåt kul eller ger en en kram. Eller man ser att det hände nåt i huvudet på nån av dem på just den här lektionen. Man får leva på det och övertala sig själv varje dag att man gör någonting värt även om inte många andra håller med.

Inför min nästa VFU tänker jag experimentera mer med mina egna lektionsplaneringar. Den här gången blev det inte så mycket utrymme för det eftersom gipsgubbeuppgiften inte var min. Jag hade ju min stop-motion men den hade inte så mycket tid, dessutom försvann ju mycket tid från den.
Jag vill prova en kortare uppgift men med olika upplägg och se vad som funkar bäst.
Det är ju mycket så vi har jobbat tillsammans med vår handledare men jag vill göra det mer ordentligt och genomtänkt från min sida. 
Igår var det vernissage för 5:orna och vad de gjort under läsåret. Det var  verkligen jättekul att se hur fantastiskt mycket de faktiskt gjort med oss under året! Och att få se allt tillsammans var roligt för då såg man utvecklingen och den röda tråden. Vi har lyckats!

En slutsats jag drar är att andra människor både ger och tar all min energi för ämnet och rollen. När jag blir lärare på riktigt måste jag hitta ett sätt att hantera de som bara tar.

1 kommentar:

  1. Min reflektion till Josefhine.

    Hej Josefhine,
    Först måste jag skriva att det har varit intressant och utvecklande att följa din och de andra elevers bloggar. Ett enkelt sätt att nå in i andra blivande lärares tankar. Det första jag slås av är hur du tar upp ämnet "Bild", hur andra ser på ämnet bild, föräldrar och andra lärare. Tyvärr har det inte blivit bättre sedan vi fick en mer höger regering. Bild har alltid varit ett ämne som "ALLA" kan ta lite på lek. Jag har haft en bildlärarpappa som har varit sur på hur bild inte tas på allvar. Bild, rita lite, kan väl alla göra. Måla, kladda lite. Outbildade bildlärare som har gått någon målarkurs.... Jag har i december månad fått höra från Brageskolans rektor, att de skulle inte anställa någon behörig lärare i bild. "Vi har så många som gillar konst!" Jag hoppas att den rektorn måste tänka om nu när alla ska ha lärarlegitimation. Faktiskt också i BILD!

    Lärare som far illa av dålig ledning är nog något som också händer. Jag tror (jag vet inte) men det jag känner och tänker på efter att ha jobbat inom privat sektor att när det går via något som man inte själv äger, så blir det inte riktigt den omtänksamheten, det engagemanget, det är inte dina pengar det handlar om, du får pengar från kommunen för att hantera vidare ut. Jag satt på en föreläsning där jag först då förstod vilken statsapparat hela skolans värld är, jag hade inte riktigt förstått hur styrt det var. Jag kände mig lite styrd och arg över att det är så mycket regler uppifrån. Så är det ju inte i den privata affärsvärlden. Om du jobbar på, så ger det dig belöning.
    Och hur vi ska klara oss som nykläckta lärare och inte bli utbrända och knäckta. Jag tror att vi i klassen, om vi kan ha kontakt skulle vara ett stort stöd. Prata om alla problem som dyker upp, hur har andra löst det och också förstå att "detta är INTE mitt probelm" Det finns rektor, kurator, studierektor, det ska finnas en stödverksamhet för jobbiga situationer. Jag har varit med om en riktig mardröm angående att en pojke har försvunnit på skolan i nian. Han har varit bort i över två veckor nu. Jag läste i en lokaltidning att de nu efterlyser pojken. Min handledare är mentor för denna pojkes klass. Och min handledare gör det han kan men låter skolans resurser ta hand om resten, men det är klart att alla mår dåligt.

    Administration, jo, jag själv har lagt enorm tid på att förbereda och planera så att allt ska flyta på, det tar tid, samtidigt så tror jag att man blir bättre, det är svårt i början. Man är inte erfaren, man vet inte hur lång tid saker tar, men efter fem år så går det nog bättre.

    Det låter som du kommer försöka få mer tid för dina egna lektioner till hösten (istället för GIPS)det låter bra. Det är trist när inte den tekniska utrustningen finns till alla, men enligt den nya läroplanen ska eleverna lära sig analys av bilder och hantera bild på datorer, så det blir väl bättre. Vi kan ju hoppas att det blir bättre tills vi går ut om några år.
    Jag tycker du har förmedlat dina innersta känslor och din vrede över skolans värld. Du har skrivit om positiva stunder och också reflekterat över skolan i helhet och de små sakerna som händer innanför skolans väggar. Bra tankar!

    SvaraRadera