söndag 24 oktober 2010

är hur man gör på utflykt?

Jo, vi hade ju haft konsthistoria med alla femmor där vi gick igenom 6 konstnärer, gjorde bildanalys med eleverna plus att de fick skissa av utvalda konstverk. Dessa lektioner gick jättebra och därför var det spännande att se hur de skulle uppleva vår utflykt till Moderna Museet. Dit hade de med sig pennor och skissblock för de hade fått ett papper med uppgifter de skulle lösa där. Därför var det viktigt att påminna dem om hur man bör uppföra sig på ett museum. Vi lärare gick igenom reglerna som gällde och dessutom hade museets personal en kort genomgång innan vi fick gå in.
Väl inne på utställningen höll vi gruppen inom 2 rum i taget för att undvika spring och försvunna barn, dessutom var det vi vuxna som höll i färgpennorna som eleverna fick låna. Eleverna var helt uppslukade av all konst, både dem de kände igen och sådana de mötte för första gången. En uppgift var att rita av ett konstverk som de tyckte om men aldrig hört talas om förut. En annan var att lista de konstnärer de kände igen.  Dalí var den stora favoriten (långa rumpan) och de låg i drösar framför den. Vi kunde gå runt och hjälpa våra 60 elever utan att oroa oss och det var jättekul att se hur roligt och intresserade de var.
Eleverna skötte sig exemplariskt under hela vistelsen och vi fick flera gånger beröm av både vakter och andra besökare.

1 kommentar:

  1. Hur gamla barn? Jag har då aldrig fått beröm när jag går med konstfacksstudenter....

    SvaraRadera