Min blogglista
-
-
Funderingar kring VFU:n14 år sedan
-
-
-
-
En fältstudie i brott14 år sedan
-
Om min lilla film14 år sedan
-
-
Den digitala berättelsen ska handla om...14 år sedan
-
Byta platser14 år sedan
-
-
-
torsdag 21 oktober 2010
är tysta trick.
Vi har hyssjat, pekat, sänkt volymen med händerna, viskat, räknat på fingrarna, stått på stol och pekat elever lätt på armen för att få dem att lyssna. Det som fungerade allra bäst var att ställa sig på en stol och tyst räknat på fingrarna. Vilken snabb reaktion! Direkt är det någon som ser att något konstigt händer och säger åt en annan att kolla. Sen är det någon som fattar att jag räknar kanske ner till något? Nu händer något fantastisk : Utan att jag behöver ens använda stämbanden tystnar gruppen av sig själva. De tystar varandra. Någon slags självkontroll. Jag kan till och med stå länge, kanske 20-30 sekunder. De är helt knäpptysta! Är det för att de är ovana med sånt här som det funkar? Hyssja med fingret verkar uttjatat och fungerar sådär. Att peta eller få ögonkontakt fungerar bara korta stunder och är ju en elev i taget. Men betyder det här att jag måste komma på nya sätt hela tiden allt eftersom de gamla blir uttjatade? Man kan kanske återanvända i cykler för klassen.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar